nieuw hier: Peter
#1
net dit forum pas ontdekt en alvast een beetje rondgekeken. Geen idee of ik erg actief ga zijn, maar hier ben ik dus: Peter.

Sinds 2007 woon ik samen met mijn Nederlandse partner in Luxemburg-Stad (Gare) en het bevalt nog elke dag. Voorheen woonden we in Groningen, zo'n 550 kilometer verder naar het noorden!

Ben redelijk bekend in en om de stad, maar minder "in het land", misschien kan ik t.z.t. behulpzaam zijn bij vragen over de "grote stad".

Tot zover eerst maar!

Peter
Quote
#2
Mojen Peter, welkom op dit forum.
Leuk dat je ons hebt gevonden. Bij ons is het net andersom, wij komen regelmatig op plekjes in het gehele land maar (eigenlijk veel) te weinig in de hoofdstad, terwijl het zo'n mooie stad is. Vooral ronde de eindejaars-feestdagen is het er supergezellig. Misschien kan jij de stad en omgeving ervan hier wel promoten? Trouwens, zoals je in een andere posting kunt lezen heb ook ik, inmiddels alweer een poosje geleden, in Luxemburg gewoont, onder andere in Hagen (bij Steinfort) dus ook redelijk in de buurt van Luxemburg-stad.
Quote
#3
Hallo Peter, welkom hier op het forum!
In de stad Luxemburg kom ik, in tegenstelling tot de rest van het land, maar heel weinig.
En dat terwijl het idd zo'n prachtige stad is...........
Toevallig kom ik net terug van een (zeer)korte vakantie in Luxemburg. Onderweg naar huis hebben we de volgende vakantie al gepland...........
We willen dan de auto in Troisvierges parkeren en van daaruit met de trein naar de hoofdstad gaan. Waarschijnlijk nog voor de feestdagen, dus als je nog leuke dingen weet die een bezoekje waard zijn zoals bijv. een kerstmarkt oid, dan hoor ik het graag.
Groetjes, Helga
Quote
#4
Hallo Helga (en dank Ger ook voor het welkom). Komende vrijdag gaat de kerstmarkt van start! In het centrum zijn dan vele kraampjes met gluhwein en typische Luxemburgse hapjes zoals "Gromperenkichelcher". Erg gezellig! En elke dag wordt er wel iets aan muziek of ander vermaak georganiseerd.

Op Place de Paris, vlak bij het station, is een kleinere maar ook gezellige kerstmarkt.

11 december is de Christmas Parade, vanaf het station naar de binnenstad. Een stoet van verlichte "praalwagens" etc. en veel muziek uiteraard.

en niet te vergeten de intocht van "Kleeschen", in Nederland beter bekend als Sint Nikolaas, op 4 december.

De trein is een goede optie en kost bijna niks.

Peter
Quote
#5
De kerstmarkt van Luxemburg is inderdaad erg gezellig. Maar staat ie normaliter niet op de place d'Armes Peter?

[Afbeelding: sgl94y.jpg]

Wij waren er vorig jaar en hebben er ook genoten van de sfeer en niet in de laatste plaats van de lekkere hapjes. Vooral de "Gromperenkichelcher"-kraam was zéker een bezoekje waard. Voor degene die ze niet kennen, Gromperenkichelcher zijn een soort aardappelkoeken (gromperen=aardappelen, kichelcher=koekjes), apart maar erg lekker!

[Afbeelding: 28iymbc.jpg]

[Afbeelding: rrqu8j.jpg]

[Afbeelding: xq017b.jpg]
Quote
#6
Op Place d'Armes staat de grote kerstmarkt, op Place de Paris de kleine Smile
Quote
#7
Kijk daar heb ik nou wat aan he!!Wink Bedankt Peter en Ger!
Het ziet er inderdaad erg sfeervol uit!!
Ik verwacht er voor de kerst nog te komen en met al deze informatie kan ik niets meer mislopen daarStatic
Ik zal t.z.t. verslag doen..............Wink
Groetjes, Helga
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)

Jouw forum-permissies
Je mag geen discussies starten.
Je mag geen reacties plaatsen.
Je mag geen bijlagen posten.
HTML staat aan.
MyCode staat aan.
Smilies staan aan.
[img]-code staat aan.